Menu sluiten
  • Voor zorgaanbieders
  • Over ons
Mijn Salland
header-logo-salland-zorgverzekeraar
  • Zorgverzekering
    • Basisverzekering
      • Eigen bijdrage
      • Eigen risico
      • Vrijwillig eigen risico
      • Voorkeursbeleid
    • Aanvullende verzekeringen
      • Start
      • Extra
      • Plus
      • Top
    • Tandartsverzekeringen
      • Orthodontie verzekering
    • Pakketvergelijker
    • Zorgverzekering afsluiten
    • Gemeentepolis
    • Wijzigingen voor 2025
    • Pgb
    • Onze premie
  • Advies
    • Blogs
    • Kwaliteitsnormen
    • Niet-gecontracteerde zorg
    • Wachtlijstbemiddeling
    • Zorgkaart Nederland
    • Zorgverlener zoeken
    • Zwangerschap
    • Salland Zorggids
  • Vergoedingen
    • Alternatieve geneesmiddelen en geneeswijzen
    • Brillen en lenzen
    • Zorg in het buitenland
    • Fysiotherapie en oefentherapie
    • Geneesmiddelen
    • Geriatrische revalidatiezorg
    • Hulpmiddelen
    • Mondzorg
    • Orthodontie
  • Service & contact
    • Contactformulier
    • Direct regelen
    • Veelgestelde vragen
    • Betalen
    • Wijzigingen
    • Toestemming aanvragen
    • Declareren
    • Voorwaarden en documenten
    • Tarieven
    • Duurzaamheid
    • Feedback geven
    • Opzeggen
  • Collectief
    • Salland Clubactie
      • Deelnemende clubs
    • Werkgevers
  1. Home
    >
  2. Advies
    >
  3. Niet-gecontracteerde zorg
    >

Alles over niet-gecontracteerde zorg

Als verzekerde bij Salland Zorgverzekeringen mag je zelf kiezen naar welke zorgaanbieder je gaat. In onze Zorgzoeker kun je opzoeken of wij met de zorgaanbieder die je gekozen hebt, afspraken hebben gemaakt over de kwaliteit en prijs van de zorg die zij leveren.

Is dit niet het geval, dan spreken we van een 'niet-gecontracteerde zorgaanbieder'. Je mag zowel naar gecontracteerde als niet-gecontracteerde zorgaanbieders voor jouw klachten of aandoening. Wel kan het zijn dat onze vergoeding voor de niet-gecontracteerde zorg lager is dan het bedrag dat jouw zorgverlener in rekening brengt. In dat geval betaal je het verschil zelf. 

Maximumbedrag voor vergoeding bij niet-gecontracteerde zorg

In onze tarievenlijsten vind je de maximumvergoeding die wij bieden bij zorgaanbieders zonder contract. De tarieven verschillen per zorgsoort.

Vergoeding van niet-gecontracteerde zorg

Een vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg krijg je niet vanzelf. Hier zijn regels voor. Deze staan in de polisvoorwaarden en op de webpagina's over de desbetreffende zorgsoort. Je vindt de vergoedingen per zorgsoort in ons vergoedingenoverzicht. Hierin staat ook of je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.
Het kan zijn dat je vooraf een machtiging nodig hebt. Ook dit lees je in de polisvoorwaarden. Heb je de machtiging niet en ga je wel naar de niet-gecontracteerde zorgaanbieder? Dan kan het zijn dat wij de zorg niet vergoeden.
Wanneer je kiest voor niet-gecontracteerde zorg betaal je de rekening eerst zelf. Daarna declareer je het bedrag bij ons. Het kan zijn dat het wat langer duurt dan je van ons gewend bent, voordat wij de vergoeding uitkeren. Hoe dat komt, lees je hieronder.

Controle bij niet-gecontracteerde zorg

Als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat, hebben wij geen afspraken over de zorg die je krijgt. Wij voeren dan extra controles uit voordat we de rekening betalen. Omdat we zeker willen weten dat de geleverde zorg volgens de polisvoorwaarden vergoed kan worden en dat de zorg goed genoeg was. Wij checken of je daadwerkelijk recht had op de zorg en of de zorg noodzakelijk was, bijvoorbeeld door je te vragen naar een verwijzing. Op deze manier proberen wij onnodige zorgkosten te vermijden. Dit zijn wij wettelijk en maatschappelijk verplicht.

Controle achteraf

Ook wanneer er vooraf al controles zijn geweest of je toestemming van ons hebt gekregen voor de zorg, kan er achteraf een controle plaatsvinden. Pas achteraf kunnen wij de daadwerkelijk geleverde zorg beoordelen. Als blijkt dat de zorg (deels) onterecht door ons vergoed is, kan dit betekenen dat je de kosten aan ons terug moet betalen. Je bent als verzekerde in principe het aanspreekpunt bij controles achteraf. 

Wist je dat?

Als jouw zorgaanbieder geen contract met ons heeft, kun je hem/haar verzoeken dit te overwegen. Ook kun je ons contactformulier invullen met de gegevens van jouw zorgaanbieder. Wij sturen dan een aanbod voor een contract, waarbij we aangeven dat een verzekerde hierom heeft gevraagd.

 

Enkele aandachtspunten bij niet-gecontracteerde zorg

  • Vraag altijd vooraf toestemming aan voor wijkverpleging, bij verblijf in een ggz-instelling en bij verblijf in een instelling voor revalidatiezorg.
  • Het is niet mogelijk is om een zogenaamde akte van cessie in te leveren waarbij je de vordering (de vergoeding die je van ons tegoed hebt) overdraagt aan jouw zorgaanbieder.
  • Ook bij een niet-gecontracteerde apotheek krijg je alleen een vergoeding voor de geneesmiddelen van de voorkeursfabrikanten op onze lijst met voorkeursgeneesmiddelen. Let dus goed op of jouw geneesmiddel op deze lijst staat en of je dat van de voorkeursleverancier krijgt afgeleverd.

Hinderpaal niet-gecontracteerde zorg 

Vind je dat de hoogte van de maximumvergoeding van de niet-gecontracteerde zorg het voor jou feitelijk onmogelijk maakt om van die zorg gebruik te maken? Dan noemen we dat een hinderpaal. In dat geval kun je ons een verzoek sturen om voor die niet-gecontracteerde zorg een hogere vergoeding toe te kennen.   Je kunt het verzoek doen via het contactformulier op onze website. Daarbij moet je aangeven om welke niet-gecontracteerde zorg het gaat, wanneer de zorg start en waarom volgens jou sprake is van een feitelijke hinderpaal om van de zorg gebruik te maken. Binnen 5 werkdagen na inzending van het contactformulier wordt er contact met je opgenomen.
Klantcontact Salland

Neem contact met ons op

Wij zijn bereikbaar op maandag t/m vrijdag tussen 08:00 en 18:00 uur. 

Zorgaanbieder
Kijk hier voor de contactmogelijkheden voor zorgaanbieders.
Mail icon SL
Stel jouw vraag
Je ontvangt binnen 5 werkdagen een reactie.
Whatsapp icon
06 86 87 98 27
Binnen 1 uur ontvang je een appje terug.

Telefoon icon SL
(0570) 68 74 84
De gemiddelde wachttijd is 1,5 min.

Of volg ons via:

Twitter icon
Instagram icon
Facebook icon

Aanmelden nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws en leuke activiteiten? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief.

Zorgverzekering

  • Basisverzekering
  • Aanvullende verzekering
  • Tandartsverzekering
  • Collectieve korting
  • Eigen risico
  • Eigen bijdrage

Service

  • Direct regelen
  • Relatienummer
  • Veelgestelde vragen
  • Documenten
  • Tarieven

ZorgAdvies

  • Zorgverlener zoeken
  • Productvergelijker
  • Zorgbemiddeling
  • Persoonlijk advies
  • Zorgkaart
  • Blogs

Regel het zelf

  • Premie berekenen
  • Aanmelden
  • Declareren
  • Betalen
  • Wijzigen
  • Toestemming aanvragen
  • Privacy
  • Security
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer
  • Fraudebeleid
Salland Zorgverzekeringen is een onderdeel van Salland Zorgverzekeraar
© 2025 Salland Zorgverzekeringen