Wachtlijstbemiddeling
Dit noemen we wachtlijstbemiddeling.
Wachtlijstbemiddeling
Dit noemen we wachtlijstbemiddeling.
Wat is wachtlijstbemiddeling?
Wanneer je zorg nodig hebt, wil je natuurlijk snel geholpen worden. De tijd die je moet wachten voordat je bij een zorgverlener of ziekenhuis aan de beurt bent, noemen we de wachtlijst of wachttijd. Moet je lang wachten, dan kijken wij of het ergens anders sneller kan. Dit heet wachtlijstbemiddeling.
Wachttijden opzoeken
Wil je weten hoe lang de wachttijd is voor jouw afspraak, onderzoek of behandeling"? Kijk dan op de wachttijden-assistent van ZorgkaartNederland (voor ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra) of zoek uw ggz-zorgaanbieder op Kiezen in de ggz.
Soms is de wachttijd te lang
De overheid heeft samen met verzekeraars, ziekenhuizen en patiëntenverenigingen maximale wachttijden vastgelegd voor geneeskundige zorg die geen spoed heeft. Deze maximale wachttijden worden ook wel de Treeknormen genoemd. Hieronder zie je de Treeknormen die op dit moment gelden als redelijke wachttijden.
Maximale wachttijd in het ziekenhuis:
- Eerste polikliniekbezoek 4 weken
- Diagnostiek (onderzoek) 4 weken
- Poliklinische behandeling 6 weken
- Klinische behandeling (opname) 7 weken
Maximale wachttijd in de geestelijke gezondheidszorg:
- Eerste afspraak 4 weken
- Diagnostiek (onderzoek) 4 weken
- Ambulante behandeling 6 weken
- Intramurale behandeling 7 weken
Overige wachttijden:
- wijkverpleging 6 weken
Wanneer jouw wachttijd langer is dan de bovengenoemde maximale wachttijden, dan kun je wachtlijstbemiddeling aanvragen. Wij proberen dan een eerdere afspraak voor je te regelen. Het kan zijn dat deze afspraak verder van huis is. Deze service is gratis.
Wat te doen bij een te lange wachtlijst
Moet je langer wachten dan de maximale wachttijd? Dan heb je verschillende mogelijkheden.
- Je kunt bij ons wachtlijstbemiddeling krijgen. Wij proberen dan een eerdere afspraak voor je te regelen. Het kan zijn dat deze afspraak verder van huis is. Hieronder lees je hoe je wachtlijstbemiddeling aan kunt vragen. Wil je straks toch liever de oude afspraak houden, dan mag dat.
- Je kunt de wachttijden-assistent op de website van ZorgkaartNederland gebruiken om zelf een andere locatie te vinden met een kortere wachttijd.
Wachtlijstbemiddeling aanvragen doe je zo
Voor een goede bemiddeling is het belangrijk dat wij voldoende gegevens hebben. Vul het aanvraagformulier wachtlijstbemiddeling daarom volledig in. Na ontvangst krijg je binnen 5 werkdagen een reactie van een van onze medewerkers.
Je kunt ons ook bellen op (0570) 68 74 70. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.