Wachtlijstbemiddeling
Dit noemen we wachtlijstbemiddeling.
Dit noemen we wachtlijstbemiddeling.
Wat is wachtlijstbemiddeling?
Wanneer u zorg nodig heeft, wilt u natuurlijk snel geholpen worden. De tijd die u moet wachten voordat u bij een zorgverlener of ziekenhuis aan de beurt bent, noemen we de wachtlijst of wachttijd.
Moet u lang wachten, dan kijken wij of het ergens anders sneller kan. Dit heet wachtlijstbemiddeling.
Wachttijden opzoeken
Wilt u weten hoe lang de wachttijd is voor uw afspraak, onderzoek of behandeling"? Kijk dan op de wachttijden-assistent van ZorgkaartNederland (voor ziekenhuizen en zelfstandige behandelcentra) of zoek uw ggz-zorgaanbieder op Kiezen in de ggz.
Soms is de wachttijd te lang
De overheid heeft samen met verzekeraars, ziekenhuizen en patiëntenverenigingen maximale wachttijden vastgelegd voor geneeskundige zorg die geen spoed heeft. Deze maximale wachttijden worden ook wel de Treeknormen genoemd. Hieronder ziet u de Treeknormen die op dit moment gelden als redelijke wachttijden.
Maximale wachttijd in het ziekenhuis:
- Eerste polikliniekbezoek 4 weken
- Diagnostiek (onderzoek) 4 weken
- Poliklinische behandeling 6 weken
- Klinische behandeling (opname) 7 weken
Maximale wachttijd in de geestelijke gezondheidszorg:
- Eerste afspraak 4 weken
- Diagnostiek (onderzoek) 4 weken
- Ambulante behandeling 6 weken
- Intramurale behandeling 7 weken
Overige wachttijden:
- wijkverpleging 6 weken
Wanneer uw wachttijd langer is dan de bovengenoemde maximale wachttijden, dan kunt u wachtlijstbemiddeling aanvragen. Wij proberen dan een eerdere afspraak voor u te regelen. Het kan zijn dat deze afspraak verder van huis is. Deze service is gratis.
Wat te doen bij een te lange wachtlijst
Moet u langer wachten dan de maximale wachttijd? Dan heeft u verschillende mogelijkheden.
- U kunt bij ons wachtlijstbemiddeling krijgen. Wij proberen dan een eerdere afspraak voor u te regelen. Het kan zijn dat deze afspraak verder van huis is. Hieronder leest u hoe u wachtlijstbemiddeling aan kunt vragen. Wilt u straks toch liever de oude afspraak houden, dan mag dat.
- U kunt de wachttijden-assistent op de website van ZorgkaartNederland gebruiken om zelf een andere locatie te vinden met een kortere wachttijd.
Wachtlijstbemiddeling aanvragen doet u zo
Voor een goede bemiddeling is het belangrijk dat wij voldoende gegevens hebben. Vul het aanvraagformulier wachtlijstbemiddeling daarom volledig in. Na ontvangst krijgt u binnen 5 werkdagen een reactie van een van onze medewerkers.
U kunt ons ook bellen op (0570) 68 74 70. Wij zijn op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 18.00 uur.