Alles over niet-gecontracteerde zorg
Als verzekerde bij Salland Zorgverzekeringen mag je zelf kiezen naar welke zorgaanbieder je gaat. Zoek een zorgaanbieder met onze Zorgzoeker en zie meteen of wij daar afspraken mee hebben gemaakt over de kwaliteit en prijs van de zorg die zij leveren.
Is dit niet het geval, dan spreken we van een 'niet-gecontracteerde zorgaanbieder'. Je mag zowel naar gecontracteerde als niet-gecontracteerde zorgaanbieders voor jouw klachten of aandoening. Wel kan het zijn dat onze vergoeding voor de niet-gecontracteerde zorg lager is dan het bedrag dat jouw zorgverlener in rekening brengt. In dat geval betaal je het verschil zelf.
Maximumbedrag voor vergoeding bij niet-gecontracteerde zorg
In onze tarievenlijsten voor niet-gecontracteerde zorgvind je de maximumvergoeding die wij bieden bij zorgaanbieders zonder contract. De tarieven verschillen per zorgsoort.
Vergoeding van niet-gecontracteerde zorg
Een vergoeding voor niet-gecontracteerde zorg krijg je niet vanzelf. Hier zijn regels voor. Deze staan in de volledige polisvoorwaarden en op de webpagina's over de desbetreffende zorgsoort. Je vindt de vergoedingen per zorgsoort in ons online vergoedingenoverzicht. Hierin staat ook of je eigen risico of een eigen bijdrage moet betalen.
Het kan zijn dat je vooraf een machtiging nodig hebt. Ook dit lees je in de polisvoorwaarden. Heb je de machtiging niet en ga je wel naar de niet-gecontracteerde zorgaanbieder? Dan kan het zijn dat wij de zorg niet vergoeden.
Wanneer je kiest voor niet-gecontracteerde zorg betaal je de rekening eerst zelf. Daarna declareer je de zorgkosten bij ons. Het kan zijn dat het wat langer duurt dan je van ons gewend bent, voordat wij de vergoeding uitkeren. Hoe dat komt, lees je hieronder.
Controle bij niet-gecontracteerde zorg
Als je naar een niet-gecontracteerde zorgaanbieder gaat, hebben wij geen afspraken over de zorg die je krijgt. Wij voeren dan extra controles uit voordat we de rekening betalen. Omdat we zeker willen weten dat de geleverde zorg volgens de polisvoorwaarden vergoed kan worden en dat de zorg goed genoeg was. Wij checken of je daadwerkelijk recht had op de zorg en of de zorg noodzakelijk was, bijvoorbeeld door je te vragen naar een verwijzing. Op deze manier proberen wij onnodige zorgkosten te vermijden. Dit zijn wij wettelijk en maatschappelijk verplicht.
Controle achteraf
Ook wanneer er vooraf al controles zijn geweest of je toestemming van ons hebt gekregen voor de zorg, kan er achteraf een controle plaatsvinden. Pas achteraf kunnen wij de daadwerkelijk geleverde zorg beoordelen. Als blijkt dat de zorg (deels) onterecht door ons vergoed is, kan dit betekenen dat je de kosten aan ons terug moet betalen. Je bent als verzekerde in principe het aanspreekpunt bij controles achteraf.
Wist je dat?
Als jouw zorgaanbieder geen contract met ons heeft, kun je hem/haar verzoeken dit te overwegen. Ook kun je ons contactformulier invullen met de gegevens van jouw zorgaanbieder. Wij sturen dan een aanbod voor een contract, waarbij we aangeven dat een verzekerde hierom heeft gevraagd.
Enkele aandachtspunten bij niet-gecontracteerde zorg
- Vraag altijd vooraf toestemming aan voor wijkverpleging, bij verblijf in een ggz-instelling en bij verblijf in een instelling voor revalidatiezorg.
- Het is niet mogelijk is om een zogenaamde akte van cessie in te leveren waarbij je de vordering (de vergoeding die je van ons tegoed hebt) overdraagt aan jouw zorgaanbieder.
- Ook bij een niet-gecontracteerde apotheek krijg je alleen een vergoeding voor de geneesmiddelen van de voorkeursfabrikanten op onze lijst met voorkeursgeneesmiddelen. Let dus goed op of jouw geneesmiddel op deze lijst staat en of je dat van de voorkeursleverancier krijgt afgeleverd.
