Gezin wandelt
Gezin wandelt

Vragen basisverzekering

Antwoord op veelgestelde vragen

De basisverzekering is een verplichte verzekering als u in Nederland woont of werkt. Wij hebben hieronder enkele veelgestelde vragen over de basisverzekering voor u op een rijtje gezet.

Staat uw vraag over de basisverzekering er niet tussen? Bekijk de informatiepagina over de basisverzekering of stuur uw vraag via het online contactformulier.

Veelgestelde vragen

Waar vind ik de vergoedingen van de basisverzekering?
Een verkorte weergave van alle vergoedingen vindt u online in ons vergoedingenoverzicht zorgverzekering. Per zorgsoort leest u welke vergoeding u krijgt vanuit de basisverzekering en/of aanvullende verzekeringen. Niet alle voorwaarden voor de zorg en de vergoeding staan daarin vermeld. Voor een volledig overzicht bekijkt u de verzekeringsvoorwaarden.
Wat is het verschil tussen de basisverzekering en een aanvullende verzekering?

De basisverzekering is een verplichte verzekering voor bijna iedereen die in Nederland woont of werkt. Een aanvullende verzekering biedt vergoedingen die niet (of maar heel beperkt) in de basisverzekering zijn opgenomen. Het is dus een verzekering die echt een aanvulling is op uw basisverzekering.

U kunt een van onze aanvullende verzekeringen of tandartsverzekeringen afsluiten als u een basisverzekering van Salland heeft. U heeft dan keuze uit vier aanvullende verzekeringen en drie tandartsverzekeringen.

Wat is het voorkeursbeleid?
Geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof, sterkte en werking worden vaak door meerdere fabrikanten op de markt gebracht. Deze medicijnen zijn van gelijke kwaliteit, maar verschillen van naam en verpakking. Ook de prijs is anders. Wij vergoeden vanaf 1 januari 2019 van deze groep vergelijkbare medicijnen alléén de variant met de laagste prijs. Dit noemen we het ‘voorkeursbeleid’. Zo houden we de zorg betaalbaar en toegankelijk voor iedereen. Op onze pagina Voorkeursbeleid leest u meer.
Wat is gecontracteerde zorg?

Als zorgverzekeraar sluiten wij contracten met zorgverleners over het verlenen van zorg en de prijs van de behandelingen. Ook maken wij afspraken over de kwaliteit, zodat u verzekerd bent van kwalitatief goede zorg. Ontvangt u zorg van een zorgverlener waarmee een contract is gesloten, dan krijgt u gecontracteerde zorg. Wij vergoeden de kosten zo veel mogelijk rechtstreeks aan de zorgverlener. U krijgt dan geen factuur.

Wij proberen met zoveel mogelijk zorgverleners een contract af te sluiten. De afgelopen jaren hebben wij met alle ziekenhuizen in Nederland contracten afgesloten. In onze zorgzoeker vindt u alle gecontracteerde zorgverleners en zorgverleners met wie wij nog geen contract hebben.

Maximumtarieven bij niet-gecontracteerde zorg
Voor zorg door een niet-gecontracteerde zorgverlener hebben wij meestal maximumtarieven opgesteld. Gaat u naar een zorgverlener waarmee wij geen contract hebben gesloten, dan krijgt u de kosten tot het maximumtarief vergoed. Gaat u naar een niet-gecontracteerde zorgverlener en rekent deze hogere tarieven dan het maximumtarief? Dan komen de kosten boven het tarief ook voor uw rekening.

Bekijk de lijsten met maximumtarieven. Komt u er niet uit? Neem dan contact op met onze zorgadvieslijn via (0570) 68 74 70. Onze deskundige medewerkers helpen u graag verder.

Biedt Salland Zorgverzekeringen een natura- of een restitutiepolis aan?

Naturapolis: u heeft recht op zorg in plaats van vergoeding van de kosten van zorg.

De basisverzekering en de aanvullende verzekeringen van Salland zijn een naturapolis. De zorgverlener stuurt de factuurin de meeste gevallen direct naar ons toe. Sommige vergoedingen in de basisverzekering (hulpmiddelenzorg) en onze aanvullende verzekeringen (bijvoorbeeld het kraamzorgpakket) krijgt u in natura. Bekijk de verzekeringsvoorwaarden voor een volledig overzicht.