Sneller aan de beurt door wachtlijstbemiddeling

Sneller geholpen worden bij een specialist. Dat wil iedereen toch? Zorggids Bianca Beije helpt de verzekerden van Salland Zorgverzekeringen daar graag bij. Met deze gratis wachtlijstbemiddeling kunt u soms wel vijf tot zes weken eerder terecht.    

Bianca kan niet zorgen dat u voorrang krijgt op de wachtlijst bij uw eigen zorgverlener, omdat dit dan ten koste gaat van iemand anders. Wij kunnen wel kijken bij welke zorgverlener u eerder geholpen kunt worden. In 2023 hielp Bianca ruim duizend verzekerden hun wachttijd te verkorten.  

 

Keuze maken

Bianca legt uit hoe het werkt: “Iemand staat bijvoorbeeld op de wachtlijst bij het Deventer Ziekenhuis en het duurt heel lang voordat ze de eerste afspraak hebben, de intake. Dan bellen ze ons. Ik luister dan eerst: Wat is er aan de hand?  Hebben ze al meer afspraken gehad? Gaat het om een intake of ook om een onderzoek? Als het kan, geef ik alternatieven in de regio. Vaak maken mensen daar geen gebruik van, ze blijven toch liever wachten op hun beurt bij het vertrouwde ziekenhuis. Maar dan hebben ze in elk geval een keuze. En dat gevoel doet soms al heel veel met mensen.”  

Zorggids

Bianca is ook Zorggids, een functie waarin ze mensen wegwijs maakt in de zorg. “Ik ben geen zorgprofessional, maar ik weet wel waar mensen terecht kunnen. Ik probeer een duwtje in de rug te geven. Spoor mensen aan nog een keer te bellen met de huisarts. Geef het telefoonnummer van de mantelzorgondersteuning of ik breng ze in contact met het wijkteam. Ik help mensen op weg in hun zoektocht naar zorg en ondersteuning. Ik doe kleine dingen, maar het kan wel veel betekenen voor iemand.”  

 

ZorgkaartNederland

Mensen kunnen ook zelf veel doen, benadrukt Bianca. “Alle wachttijden van heel Nederland zijn te vinden op ZorgkaartNederland. Die zijn voor iedereen inzichtelijk en worden elke twee weken vernieuwd. Maar als mensen er niet uitkomen, kunnen ze uiteraard contact opnemen. Ons zorglandschap is best ingewikkeld. Ik kan niet alles uit handen nemen, want vaak kunnen mensen zelf veel beter uitleggen aan het ziekenhuis wat de klachten zijn. Het is niet handig als ik daartussen ga zitten. Maar ik kan mensen wel helpen bij de route die ze moeten bewandelen.”  

 

Duwtje in de rug

Wat geeft de meeste voldoening aan haar werk? Bianca: “Toch wel het duwtje in de rug dat je kan geven. Dat je iemand de kracht kan geven verder te zoeken naar goede hulpverlening. We vertellen niet: u moet dit of dat doen. Ik ben geen arts, ik heb geen medisch dossier. Maar wat ik wel kan doen is uitleggen hoe het systeem in elkaar zit. Ik bied mogelijkheden. Kijk, dit is er: maak er gebruik van als je wilt. Ik kan de zoektocht makkelijker maken en dat is echt een toegevoegde waarde voor mensen die het nodig hebben.”  

Wat is een normale wachttijd?  

Zorgverzekeraars en zorgaanbieders hebben samen afspraken gemaakt over wachttijden in de zorg. Ze hebben afgesproken hoe lang iemand maximaal moet wachten op een afspraak. Dit heet de Treeknorm. Voor een afspraak op de polikliniek of voor een onderzoek is dit 4 weken. Voor een afspraak voor een behandeling is dit 7 weken.