- Home
- Zorgverzekering
- Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg
Tijdigheid en bereikbaarheid van zorg
Zodra u aangewezen bent op zorg wilt u dat deze zorg op acceptabele termijn en afstand beschikbaar is. Wij doen daarom onze uiterste best om zo veel mogelijk zorg te contracteren in uw eigen omgeving. Dit zal per zorgsoort verschillen: een huisartsenpraktijk zit meestal dichtbij maar voor andere vormen van zorg zult u wat verder moeten reizen.
Wij doen onderzoek naar de beschikbaarheid van voldoende zorg voor onze verzekerden op korte en lang termijn. Deze marktanalyse maakt onderdeel uit van ons zorginkoopbeleid. Afhankelijk van de uitkomsten wordt beleid ingezet om de beschikbaarheid van voldoende zorg te kunnen blijven garanderen. Er is sprake van een landelijke dekkingsgraad van onze gecontracteerde zorg.
In de contracten met zorgverleners hebben we tevens opgenomen dat de zorgverlener ‘tijdig’ zorg levert. Om die ‘tijdigheid’ van zorg vast te stellen, zijn in gezamenlijk overleg tussen zorgverleners, patiëntenorganisaties en zorgverzekeraars bepaalde normen vastgesteld. Wanneer een zorgverlener niet aan de norm kan voldoen, dan verwijst hij de verzekerde door en maakt hiervan melding naar de zorgverzekeraar.
Voor de hieronder genoemde vormen van zorg hanteren wij de volgende normen:
Huisarts:
|
Apotheek:
|
Paramedische Zorg:
|
Ziekenhuis/specialist:
|
GGZ:
|
Crisisopname GGZ (geestelijke gezondheidszorg):
|
Wijkverpleging: De landelijke norm voor de toegangstijd tot wijkverpleging bedraagt maximaal 6 weken. In onze contracten met zorgaanbieders voor wijkverpleging hanteren we echter kortere wachttijden dan de landelijke norm:
|
Mondzorg:
|
Zorgbemiddeling aanvragen
Bij Salland Zorgverzekeringen kunt u zorgbemiddeling eenvoudig online aanvragen. Gebruik hiervoor het aanvraagformulier zorgbemiddeling. Uiterlijk binnen drie werkdagen neemt een van onze medewerkers contact met u op om de mogelijkheden met u te bespreken.
Wat kunt u van zorgbemiddeling verwachten?
- wij bemiddelen op uw verzoek actief als u te maken krijgt met een te lange wachttijd voor benodigde zorg;
- wij nemen uiterlijk binnen drie werkdagen contact met u op.
Aanbod zorgbemiddeling niet verplicht
Het is mogelijk dat u eerder geholpen kunt worden in een ziekenhuis buiten uw regio. Wanneer u dit aanbod krijgt, bent niet verplicht dit te accepteren. U beslist uiteindelijk zelf of u gebruik wilt maken van onze zorgbemiddeling.
Meer informatie
Heeft u nog vragen over zorgbemiddeling, neem dan contact op met ZorgAdvies. U kunt ons bereiken op telefoonnummer (0570) 68 74 70. Onze deskundige medewerkers helpen u graag verder.