Salland hoofdsponsor zwem4daagse

Wandel jij met ons mee?

Schrijf je nu in

Wandeltips van André & Jan

André Nijenhuis, sportmasseur SW4D, en Jan Jonkman, wandeltrainer SW4D geven je graag wat wandeltips!

“Voorkom blaren door de voeten goed te wassen en drogen. Wrijf je voeten in met talkpoeder en trek wandelsokken aan”, aldus André.
“Niet naar de grond kijken, maar een rechte houding waarbij de armen ook meedoen”, aldus Jan.

Gebruik goede schoenen

Schoenen moeten comfortabel zitten, stevigheid bieden en niet te zwaar zijn. Een goede wandelschoen is soepel in de voorkant en de hiel, maar in het middendeel wat steviger. Passen doe je met je ogen dicht. Let niet op het leuke modelletje, maar op de pasvorm. De hiel moet goed passen en stevig aanvoelen. En neem gerust een halve tot hele maat groter dan je gewend bent. Warme voeten zetten uit. Belangrijk is ook dat de schoen ademt. Leer doet dat, maar er zijn ook andere materialen, zoals Goretex.  Dat is geheel waterdicht en ademt toch. Waar je voor kiest is heel persoonlijk, vaak is een combinatie het beste.  Nog een belangrijke wandeltip: ga niet op nieuwe schoenen de vierdaagse in, maar zorg dat ze ingelopen zijn.

Sokken

Op sokken wordt vaak op bezuinigd, want ‘die schoenen waren al zo duur’. Maar goede sokken zijn heel belangrijk, vooral om blaren te voorkomen. Qua materiaal is een combinatie van wol en polipropyleen, een synthetisch materiaal dat vocht makkelijk afvoert, het beste. Naden zijn funest. Koop daarom naadloze sokken met een goede pasvorm, dus één voor links en één voor rechts. En neem een extra paar mee. Dan kun je wisselen wanneer je sokken door regen of zweet vochtig zijn geworden.

 

Met deze wandeltips lukt het je vast om zonder klachten de tocht te volbrengen!