Salland hoofdsponsor zwem4daagse

Wandel jij met ons mee?

Schrijf je nu in

Veel voorkomende wandelblessures

Lopen en wandelen zijn uitstekend geschikt om fit te blijven. Ben je niet gewend om veel te lopen of lange wandelingen te maken? Pas dan op voor blessures. Een slechte voorbereiding of schoenen die niet goed passen, kunnen tot blessures leiden.

Pijn aan de achillespees, verrekking van de kuitspier, dijspier en de knie

Als je heuvels beklimt of valt tijdens een wandeling dan kan pijn aan de achillespees en verrekking van de kuitspieren, dijspieren of de knieën het gevolg zijn. Klimmen belast je voorvoet waardoor je hiel in de schoen naar beneden zakt. Hierdoor worden de dij- en kniespieren meer belast.

Verstuikte enkel

Als je enkel plotseling naar buiten omklapt kan de gewrichtsband aan de buitenkant van de enkel beschadigen. Het gevolg: blauwe plekken en een flinke zwelling. Een verstuikte enkel kun je nauwelijks bewegen en geeft veel pijn. Raadpleeg altijd je arts, zodat je zeker weet dat er geen botbeschadigingen zijn. Je kunt een verstuikte enkel behandelen met ijspakkingen en drukverband of tape. Ook het omhoog leggen van het been en rust helpen goed.

Scheenbeenirritatie

Pijn aan het scheenbeen is een van de meest voorkomende wandelblessures. Slecht schoeisel, een slechte wandeltechniek en lopen op heuvelachtige of rotsachtige ondergrond kunnen de oorzaak zijn. Een correcte wandeltechniek en goede schoenen zijn belangrijk om scheenbeenirritatie te voorkomen.

Stressfracturen

Als je je grenzen overschrijdt, kunnen er kleine scheurtjes ontstaan in het bot van je voet- en scheenbeen. Het risico is hoger als je op een harde ondergrond loopt, je voeding niet optimaal is en je te korte rust- en herstelperiodes aanhoudt. De aanbevolen behandeling bestaat uit rust en ijspakkingen. Als de pijn weg is, kun je het best beginnen met bewegingen die weinig belastend zijn zoals zwemmen en fietsen.

Blaren

Blaren ontstaan meestal wanneer laarzen of schoenen niet goed passen en de sokken niet voldoende vocht absorberen. Zorg altijd voor goed passende schoenen om blaren en knobbels te voorkomen.

Likdoorns en eelt

Eelt en likdoorns kun je het beste met een speciale likdoorn- of eeltcrème behandelen. De oorzaak van eelt of likdoorns kan te maken hebben met de manier waarop je je voeten beweegt tijdens het wandelen. Dit kan door een podoloog of voetspecialist gecorrigeerd worden.