Lekker lopen voor, tijdens én na de IJsselloop!

Hardlooptips voor, tijdens en na de IJsselloop
Foto: Rob Voss
De IJsselloop komt er al weer aan, wat gaat een jaar snel hè? Dacht u in februari nog voldoende tijd te hebben, en ineens is het al bijna zondag 9 april. Daarom hebben we voor u nog wat laatste tips, zodat u goed voorbereid aan de start verschijnt. En we willen ook graag dat u goed herstelt van zo’n intensieve dag. Daarom ook nog een aantal tips voor de periode na het gezelligste hardloopevenement van Deventer.

Voorbereiding

Ga niet meer als een gek trainen nu. Als het goed is, heeft u de afgelopen maanden voldoende getraind om de IJsselloop te voltooien. Het is nu belangrijker om goed uitgerust aan de start te staan. Wat u wel kunt doen, is eens proberen om op een wat warmer moment van de dag te lopen. De afgelopen jaren was het tijdens de IJsselloop namelijk erg mooi weer. Dat is natuurlijk hartstikke fijn, maar het kan lastig zijn als u nooit in warm weer heeft gelopen. En begin een aantal dagen van tevoren alvast met voldoende (water) drinken. Dan is uw lichaam goed gehydrateerd voor een optimale prestatie. Bent u benieuwd hoe Esther zich heeft voorbereid? Kijk dan op onze website.

Klaar voor de start?

Het startschot klinkt en u schiet weg. De eerste kilometer gaat lekker, maar daarna merkt u dat uw lichaam protesteert. U gaat te snel. Dit gevaar ligt altijd op de loer bij een evenement. De adrenaline stroomt door uw lijf en er lopen misschien mensen voor u die net iets sneller zijn. Pas er daarom voor op dat u zichzelf niet voorbij loopt. U heeft misschien altijd op hetzelfde tempo getraind, dan is het niet verstandig om tijdens een wedstrijd ineens in een (veel) hoger tempo te lopen. Probeer uzelf in te houden. Heeft u aan het einde nog wat energie over? Dan kunt u altijd nog wat versnellen in de laatste kilometer.

 

Zorg er ook voor dat u het weer in de gaten houdt en dat u uw kleding hierop afstemt. Doe bij voorkeur niet te veel kleding aan, dan kunt u uw warmte niet kwijt. Het is helemaal niet erg om het wat koud te hebben in het startvak. Als u eenmaal aan het hardlopen bent, krijgt u het vanzelf warm.

En nu herstellen

De IJsselloop is voorbij, u kunt terugkijken op een mooie prestatie. Nu is het zaak om weer goed te herstellen, hoe lang of kort de afstand ook was. Onze tips:
 

  • Drink voldoende, maar matig uw alcoholinname. Dit onttrekt namelijk juist vocht aan uw lichaam.
  • Eet eiwitten. Bijvoorbeeld kwark, bananen of een pastamaaltijd met vis.
  • Eet winegums. Dit klinkt misschien raar, maar winegums bevatten koolhydraten (suikers) en eiwitten (gelatine). Ze zijn dus uitermate geschikt als herstelsnoepje. Maar pas wel op dat u niet de hele zak in één keer leeg eet. Dan schiet het zijn doel namelijk voorbij.
  • Neem uw rust. U hoeft echt niet meteen binnen twee dagen weer te gaan hardlopen. Op een wedstrijddag vraagt u waarschijnlijk wat meer van uw lichaam dan tijdens een gewone training, dus uw lichaam heeft ook meer tijd nodig om te herstellen.

 

Wij hopen dat deze tips u helpen om de IJsselloop tot een goed einde te brengen. We wensen u veel succes! En wilt u nog meer tips en handige informatie? Like ons dan op Facebook.