Persoonlijk contact in de zorg van groot belang

 

Mede door de digitalisering van onze samenleving, ervaren veel mensen een te grote kloof tussen zorgverlener en zorgvrager. Een ongewenste ontwikkeling, want goede zorg gaat in veel gevallen gepaard met een bijzondere vorm van intimiteit, waarbij persoonlijk contact van groot belang is. Iemand die daarover kan meepraten, is Cissy GrosFeld. Door aanhoudende pijn na een ongeval, meldde zij zich bij de Salland ZorgGids: een door Salland Zorgverzekeringen opgezet initiatief om iedereen met een hulpvraag persoonlijk een helpende hand te bieden. Cissy: “De Salland ZorgGids heeft mij een hart onder de riem gestoken.”

 

Daar ging voor Cissy een hoop ellende aan vooraf. Na veel pijn, en huisartsbezoeken als gevolg daarvan, omschrijft ze het contact met de Salland ZorgGids ook wel als een ‘laatste strohalm’. Cissy: “Ik ben afgelopen oktober ongelukkig ten val gekomen en heb daarbij mijn enkelbanden gescheurd. Hoewel dat na een tijdje overging, bleef ik kampen met een stekende pijn in het zitbeen. Daarmee ben ik naar mijn huisarts gegaan, maar die kon niets constateren. Hij adviseerde mij pijnstillers te nemen, die hielpen niet. De pijn werd heviger, de pilletjes zwaarder, tot ik uiteindelijk nauwelijks meer functioneerde en last kreeg van desoriëntatie. Ten einde raad en de wanhoop nabij, schreef ik een brief aan Salland Zorgverzekeringen, met daarin een noodkreet om hulp.”

Hulp uit onverwachte hoek

Die hulp kreeg Cissy uiteindelijk van Bianca Bruil, ZorgGids bij Salland Zorgverzekeringen. Bianca zocht direct telefonisch contact. Cissy: “Dat gaf mij nieuwe moed. Nadat ik me een tijd lang enorm in de steek gelaten voelde, sprak ik eindelijk iemand die me een luisterend oor bood en mijn toestand serieus nam. Bianca motiveerde me een afspraak te maken met de pijnpoli, daar hebben ze een zenuw bevroren. Dat nam de pijn grotendeels weg, waardoor ik weer zin kreeg in het leven. Het bezoek aan de pijnpoli is wel een tijdelijke oplossing; de pijn komt langzaam weer terug. Om er definitief vanaf te zijn, heb ik binnenkort een afspraak met een neuroloog van het Gelre Ziekenhuis in Zutphen. Daar moet een MRI-scan tot een definitieve oplossing leiden.

 

“Die MRI-scan was waarschijnlijk niet gebeurd als er geen gehoor was gegeven aan mijn brief.”

Persoonlijk contact

Hoewel de Salland ZorgGids medisch inhoudelijk weinig kon betekenen, is Cissy enorm geholpen met haar telefoontje. Cissy: “Als je in een toestand zit als de mijne, ben je zeer kwetsbaar. En heel toegankelijk voor vriendelijkheid. Ik ben ontroerd door de manier waarop ik die heb ontvangen van Bianca. En verrast, aangezien ook ik het beeld had dat het persoonlijke contact bij zo’n grote instelling soms ver te zoeken is. Maar ik kan nu het tegenovergestelde bewijzen. Ik weet niet of andere zorgverzekeraars ook een ZorgGids hebben, maar ik raad ze ten zeerste aan er één aan te stellen, zodat iedereen zo af en toe een hart onder de riem gestoken kan worden. Net zoals de Salland ZorgGids dat bij mij heeft gedaan.”

 

 


 

Deel deze pagina:
 

 


Bekijk ook: