App Dokter Dichtbij verbetert bereikbaarheid huisartsen

 

Een goede gezondheid is één van de belangrijkste voorwaarden voor een goed leven. Dat vindt tenminste 82% van de Nederlanders in een online onderzoek van marktonderzoeksinstituut GfK. Belangrijk dus dat we er zoveel mogelijk regie over hebben en houden. Een mooi hulpmiddel hiervoor is de app Dokter Dichtbij: een door Salland Zorgverzekeringen gesubsidieerde applicatie van HCDO, waarmee patiënten dag en nacht terecht kunnen bij hun huisarts. Marc Boerma, praktijkhouder van huisartsenpraktijk Willemsen & Boerma: “Met deze app vergroten we onze bereikbaarheid op allerlei manieren.”

 

Sinds april dit jaar hebben patiënten de mogelijkheid om met de app Dokter Dichtbij online in contact te komen met hun huisarts. Als lid van de ICT-commissie van HCDO is Marc nauw betrokken geweest bij de totstandkoming van de app. “De app zorgt voor extra service en gemak. Net zoals tegenwoordig alles online kan, kan iedereen nu ook online een afspraak maken met de huisarts, op ieder gewenst moment. Daarnaast kunnen er vragen gesteld worden via het e-consult en herhaalrecepten worden aangevraagd. Hiermee laten we zien dat wij ook met onze tijd meegaan.”

 

De app maakt het patiënten dus extra gemakkelijk, maar het mes snijdt aan twee kanten. Volgens Marc neemt de app ook behoorlijk wat druk weg bij de assistenten. “Met de app hoeven de assistenten een stuk minder te bellen, waardoor ze tijd overhouden voor andere werkzaamheden. En de patiënten die wel bellen, die kunnen we nu meer aandacht geven.”

Meer bereikbaarheid

De app zorgt niet alleen voor extra gemak, maar is ook de oplossing voor een maatschappelijk probleem. De bereikbaarheid van huisartsen mag namelijk best wat omhoog, zo luidt de algehele teneur. Dat blijkt ook uit diverse onderzoeken.

Zo stelde de Consumentenbond in 2015 dat één op de drie praktijken niet voldoet aan de norm voor bereikbaarheid. Marc:

 

“Zeker voor degenen die geregeld met de huisarts te maken hebben, leidt dat tot veel onvrede en frustratie. Verder zijn er genoeg mensen die zich ’s avonds bedenken dat ze de volgende morgen naar de huisarts willen en dus moeten wachten om een afspraak te kunnen maken. Met deze app vergroten we onze bereikbaarheid op allerlei manieren.”

Gezondheid en gedrag

De introductie van de app sluit mooi aan op de nieuwe visie op zorg en welzijn, die door Gemeente Deventer en Salland Zorgverzekeringen wordt beoogd. Met de aanpak Gezondheid en Gedrag worden hulpverleners en hulpvragers gestimuleerd minder te focussen op klachten en meer op datgene waar de mensen zich gezond bij voelen. Dat zorgt ervoor dat mensen meer regie hebben over hun eigen gezondheid. Ook de app Dokter Dichtbij draagt hieraan bij. Gebruikers van de app hoeven voor korte vragen niet direct naar de huisarts. Mocht het wel nodig zijn, dan kunnen ze zelf een afspraak inplannen. Marc: “Ook kan er met de app allerlei zorginformatie worden bekeken, zodat iedereen beter kan beoordelen of er wel of geen bezoek aan de huisarts nodig is.”

Meer online afspraken

De app is al een tijdje te downloaden via de App Store en Google Play, wat al veel mensen hebben gedaan. Dat merkt Marc ook in zijn praktijk. “Het aantal online gemaakte afspraken neemt toe, zo’n twee tot drie per spreekuur. Ook van het e-consult wordt vaker gebruik gemaakt. Datzelfde geldt voor de mogelijkheid om online medicatie op te vragen. We merken dat de app meer bekendheid krijgt en dat het gemak ervan ervaren wordt. Uiteindelijk hopen we dat zoveel mogelijk mensen gebruik maken van deze service.”

 


 

Deel deze pagina:
 

 


Bekijk ook: