Kinderen voetballen op een veldje
Kinderen voetballen op een veldje

Salland tips om meer te bewegen: plan je beweging en workouts

“As nen boer nich kan zwem’n, ligt ’t an’t water.” Is een bekend gezegde in de Twentse regio. Ofwel het ligt altijd aan iets anders. Dat geldt voor velen van ons ook voor bewegen. Gemiddeld haalt rond de 50% van de mensen in Twente de beweegrichtlijn. In Oldenzaal wordt het meest gesport en in Losser het minste. Dat betekent dus dat 50% deze richtlijn niet haalt.

Beweegrichtlijn

Wat is die beweegrichtlijn eigenlijk? We hebben het voor je uitgezocht:

Voor volwassenen is de beweegrichtlijn als volgt:

  • 2,5 uur per dag matig tot intensief bewegen
  • 2 keer per week spier- en botversterkende activiteiten
  • Voor ouderen naast de 4,5 beweging: balans oefeningen.

Wat betekent dit?

Het komt erop neer dat als je veel beweegt in je dagelijks leven door te lopen, te fietsen, te werken in de tuin of schoon te maken in huis; dat je de matig tot intensieve beweging wel haalt. De uitdaging zit hem in het woordje veel. De meeste mensen zitten te veel achter de computer en in de auto. Ook voor het schoonmaken in huis en de klusjes in de tuin hebben we apparaten die de beweging uit ons lichaam halen. Dus? Op naar de sportschool!

2x per week

Door twee keer per week naar een sportschool te gaan, en daar een uur te sporten door een cardio klasje te doen en je spieren en botten met krachtoefeningen te versterken – kom je aan die beweeg norm. De meesten van ons halen dat echter niet. De gemiddelde bezoekfrequentie van een gemiddelde sportschool is 1 x per maand. Hoe kun je dit toch proberen te halen? We hebben wat tips op een rijtje gezet:

  1. Plan je workouts in je agenda
    Het is bewezen dat de kans dat je gaat sporten 80% hoger is als je een afspraak met jezelf maakt in je agenda en deze in je smartphone zet.
  2. Maak een afspraak met een vriend of een vriendin
    Als je eigenlijk geen zin hebt, maar je weet dat er iemand op je staat te wachten ga je toch!
  3. Weet waar je het voor doet
    Gezondheid is een te vaag doel om enthousiast van te raken. Doe mee met een event, haal geld op voor een goed doel, of sluit een weddenschap af. Allemaal trucs om de routine van beweging op te bouwen.

Iemand beoefent yoga