Coronavirus: veelgestelde vragen


Heeft u een vraag over het coronavirus en uw zorgverzekering? Wij hebben de veelgestelde vragen voor u op een rijtje gezet en beantwoord. Op de website van het RIVM vindt u meer algemene informatie. U kunt ook contact opnemen met het RIVM via 0800-1351, tussen 8.00 en 20.00 uur.

 

Naast het advies van het RIVM hebben wij zelf nog extra maatregelen getroffen.

 

 

 

Krijg ik een vergoeding voor mondkapjes of desinfecterende gel?

Nee, mondkapjes en desinfecterende gel vallen niet onder de basisverzekering. Het RIVM en de GGD’s geven ook aan dat mondkapjes niet nodig zijn. Houd de volgende richtlijnen aan om verspreiding van het virus te helpen voorkomen:

  • was regelmatig en grondig uw handen met vloeibare zeep;
  • hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog, niet in uw handen;
  • gebruik papieren zakdoekjes.
afbeelding

Worden de kosten voor een test vergoed?

Het heeft alleen zin om u te laten testen als u gezondheidsklachten ervaart. Preventief testen geeft geen zekerheid. Neem eerst telefonisch contact op met uw huisarts bij erger wordende klachten:

  • koorts (meer dan 38 graden);
  • hoesten en benauwdheid.

De huisarts bepaalt of u getest moet worden. Laboratoriumtesten vallen onder de basisverzekering. De kosten kunnen wel onder het eigen risico vallen.

Als ik thuis in quarantaine moet, krijg ik dan een vergoeding uit mijn zorgverzekering?

Wanneer u thuis in quarantaine moet, maakt u in principe geen zorgkosten. Quarantaine is een voorzorgsmaatregel om de kans op verdere verspreiding te verminderen.

Wat moet ik doen als mijn ziekenhuis een opnamestop heeft?

Uw ziekenhuis neemt contact met u op als u niet terecht kunt of uw afspraak op een ander moment wordt ingepland. Uw ziekenhuis zorgt ervoor dat u, wanneer nodig, bij een ander ziekenhuis terecht kunt.

Ik wil niet naar het ziekenhuis voor mijn geplande behandeling. Kan ik de afspraak verzetten?

Het is verstandig dan contact op te nemen met het ziekenhuis. Ook om te overleggen of uw afspraak zonder risico kan worden verschoven.

Krijg ik mijn zorgkosten vergoed als ik besmet raak?

Zorgkosten voor het behandelen van de ziekte COVID-19 worden vergoed vanuit de basisverzekering. Een vaccinatie tegen het virus is er nog niet. 

Krijg ik mijn zorgkosten vergoed, als ik in het buitenland behandeld moet worden?

Als uw zorgverzekering uw medische kosten in het buitenland niet (voldoende) dekt, is het verstandig om deze mee te verzekeren op uw reisverzekering. Heeft u een aanvullende verzekering bij Salland en gaat u naar een EU, EER of verdragsland, dan bent u in het buitenland aanvullend tot de kostprijs verzekerd.

Ik heb een reisverzekering bij Salland. Kan ik mijn reis annuleren vanwege het coronavirus?

Onze reisverzekering geeft geen dekking voor annulering als gevolg van het coronavirus. Heeft u een annuleringsverzekering bij ons afgesloten? Dan verwijzen wij u naar de website van Allianz voor de meest actuele informatie. 

Krijg ik de kosten vergoed als ik moet worden overgeplaatst naar Duitsland?

Ja, wanneer u voor de behandeling van COVID-19 (het coronavirus) naar Duitsland wordt overgeplaatst, vergoeden wij de kosten. Normaal geldt er vanuit de basisverzekering een vergoeding tot het Nederlandse tarief. Voor een behandeling van COVID-19 in Duitsland geldt dit niet.

Kan ik nog wel terecht bij het ziekenhuis of de huisarts voor spoedeisende hulp?

Ja, u kunt nog steeds terecht bij de huisarts, huisartsenpost of Spoedeisende Hulp. Als u dringend zorg nodig heeft, wacht dan niet. Ziekenhuizen hebben namelijk ook tijd voor andere patiënten dan de mensen die besmet zijn met het coronavirus. U hoeft ook niet bang te zijn dat u het virus oploopt in het ziekenhuis, daar hebben zij allerlei maatregelen voor getroffen.

 

Wilt u de huisarts of huisartsenpost bezoeken? Neem dan eerst contact op. Is het levensbedreigend? Ga dan direct naar de Spoedeisende Hulp of bel 112.

Niet-geleverde zorg door corona (pgb)

Door het coronavirus kan het zijn dat uw zorgverlener op dit moment niet komt. We hebben een aparte pagina met informatie over het wel of niet doorbetalen van deze zorgverlener en over het declareren van de kosten voor de niet-geleverde zorg.

Andere vraag?

Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan gerust contact met ons op.